Blogi

Sivustopäivityksiä

25.03.2020, Joni Andersin, toimiala-asiantuntija

Edellisessä blogikirjoituksessa heräteltiin vähän ajatusta siitä, miten eri tavoilla voi viedä firmaa eteenpäin somessa ja verkossa, erityisesti näinä korostuneina etätyön aikoina.

Some on siis hyvä keino vaikuttaa ja markkinoida, mutta se firman perusta löytyy kuitenkin aina sieltä oman domainin alta. Nettisivut antavat firman olemassaololle perustan, olitpa sitten yksinyrittäjä tai Apple. Ne on syytä löytyä, sillä sitä kautta asiakkaasi hakee sinusta tietoa aivan ensimmäisenä. Googleen kirjoitetaan tuttuun tyyliin ”tarvitsen palvelua X alueella Y”. Tällöin sinun yrityksesi webbisaitti saisi pompata hakutulosten ykköseksi. Siis ihan ensimmäiseksi.

Tällaista varten monet usein palkkaavat mainostoimiston, tai muun ulkopuolisen palveluntarjoajan tekemään työn, mutta tämä sujuu myös sinulta itseltäsi aivan mainiosti. Ihan sieltä perustasta aina hakukoneoptimointiin asti. Esitellään tässä kirjoituksessa yksi näppärä palvelu, jonka avulla homma hoituu ilman minkäänlaista koodauskokemusta. Ja pikkuhuomiona vielä – jos yritykselläsi onkin jo verkkosivut, mutta ne näyttävät vuonna 1997 pullapalkalla väsätyiltä, nyt voisi olla hyvä aika päivitellä.

Monelle suomalaiselle tuttu nimi verkkosivustoympyröissä lienee WordPress. Toinen ehkä vähemmän tunnettu, mutta isoimmasta päästä oleva esimerkki on Squarespace. Ensimmäistä on hankala suositella sen kankeuden ja monimutkaisuuden vuoksi. Toinen puolestaan on helppokäyttöinen ja tarjoaa hyvän tuen, mutta räätälöitävyys on heikkoa. Sen vuoksi esittelen vaihtoehdoksi Wix:n. Allekirjoittanut on kokeillut jokaista ja esittää nämä mielipiteet omien kokemustensa pohjalta. Näistä väittämistä voi olla eri mieltä, mutta tässä tekstissä tutustutaan saitin rakentamiseen Wix:llä.


I. Näyttökuva Wix.com etusivulta. Get started.

Wix.com on siis selainpohjainen verkkosivueditori - perustasolla ilmainen, mutta lisäominaisuuksista joutuu vilauttamaan PayPal-tunnuksia, tai luottokortin numeroa. Editori tarjoaa lukuisia valmiita pohjia eri tarkoituksiin ja jokainen pohja on helposti räätälöitävissä omiin tarpeisiin paremmin soveltuvasti. Tämä ei muuten ole mainos.

Pääset kätevästi alkuun marssimalla ensimmäisenä osoitteeseen wix.com. Palvelu itsessään ohjailee sinua mukavasti eteenpäin. Sieltä saat hankittua myös hyvin olennaisen domainin, eli verkkotunnuksen ja saatat saada myös alennuskupongin yrityssähköpostia varten, mikäli sekin puuttuu. Verkkotunnus maksaa vuodessa noin 15 € ja Wixin premiumpaketit (suositeltavia) 4,5 – 35 €/kk. Sähköpostitili voi puolestaan maksaa noin 10-20 €/kk, toki monet käyttävät myös ilmaisia tilejä, kuten gmail ja iCloud.

Kun olet tutustunut palvelun tarjoamiin eri työkaluihin ja muokkausominaisuuksiin, hyvän sivuston luominen käy lopulta yhden työpäivän aikana. Ja kun sivusto on ”valmis”, voit itse koska tahansa tehdä isoja ja pieniä muutoksia välittömästi ilman, että joudut pyytämään vaihtoehtoista ulkopuolista tahoa tekemään korjauksia. Valmis lainausmerkeissä siksi, että verkkosivut ei oikeastaan koskaan ole valmiit. Teit sen sitten sinä itse, tai joku muu – aina löytyy jotain korjattavaa tai päivitettävää.

Wix tarjoaa myös lähes automaattiset mobiilioptimoinnit, sekä hyvät SEO (Search Engine Optimization – hakukoneoptimointi) -työkalut. Molemmat ovat helppokäyttöisiä ja kaikki tekeminen on ohjattua. Riittää, että osaat englantia. Toki kaiken voi tehdä myös manuaalisesti, jos on jo kokeneempi tekijä.
Tämän tekstin ei ollut tarkoitus olla ohje verkkosivustojen tekemiseen alusta loppuun, vaan taas yksi vinkki minne suunnata katsetta, jos tuntuu, että offline hommat ovat seis. Verkkosivuston avulla voit ohjailla asiakkaitasi esim. verkkokaupan puoleen (hoituu myös Wixillä) ja seurata, kuinka asiakkaasi löytävät sinut eri raportointi- ja analyysityökalujen avulla.

Mikäli tarvitset tarkempaa ohjeistusta näissä asioissa, voit ottaa meihin yhteyttä vaikkapa sähköpostilla. Yhteystietomme löytyvät osoitteesta http://www.technogrowth.fi/fi/Yhteystiedot.html


Joni Andersin
Toimiala-asiantuntija
NewTech-hanke

Lue lisää »

Mitä yrittäjä voi tehdä, kun pandemia nakertaa bisnestä?

23.03.2020, Joni Andersin, Toimiala-asiantuntija

Korona syö toimintaa ja tuloja tavalla tai toisella vähän jokaiselta. Paitsi nähtävästi käsidesi- ja vessapaperikauppiailta. Pörssi sukeltaa, vienti sakkaa, keikat on peruttu ja komponentit hupenee. Kuitenkin jokaisella meistä on jotain annettavaa ja monet yrittäjät ovat osaamisellaan tehneetkin itselleen päivätyön. Nyt se työ saa vain uusia olomuotoja.

Työ ei tosiaankaan lopu siihen, että pitää kököttää nyt kotona. Monet ovatkin jo omaksuneet etätyökäytänteet ja ne, joilla etätyö ei ole mahdollista, painavat duunia edelleen siellä missä normaalistikin. Kuitenkin hyvin monilla eri alojen yrittäjistä on mahdollista kokeilla nyt uusia jippoja liiketoimintansa tueksi.

 

 

  1. Myy, kuten aina. Keskitä nyt vain enemmän myyntiä verkkoon. Perusta verkkokauppa. Tänä päivänä ei tarvitse kirjoittaa riviäkään koodia, että nettisivut ja verkkokaupan saa pystyyn. Hyviä online-työkaluja, joissa on puhelin- ja sähköpostituki, on maailma pullollaan. Hyvinä esimerkkeinä Wix, Squarespace ja Shopify.
  2. Myy osaamistasi koulutuksina. Tee videoita ja luo verkkokursseja. Videokamera löytyy keneltä tahansa taskusta ja sillä iLaitteella voi tehdä tarvittaessa koko homman alusta loppuun. Huolehdi hyvästä valaistuksesta, ota talon kaikki lamput käyttöön ja telakoi kuvausvälineesi kiinteästi, jotta voit keskittyä puhumiseen. Teippaa luuri vaikka seinään.

 

Näistä aiheista tehdään vielä tarkentava ja ohjeita sisältävä julkaisu, mutta näillä saat jo alustettua ajatusta sille, että edelleen jotain on tehtävissä.

Jos se myyminen ei syystä tai toisesta meinaa olla oikein mitenkään mahdollista, voit ainakin markkinoida. Siis lähinnä pysyä näkyvillä. Monet esiintyvät taiteilijat ovat jo reagoineet tähän tilanteeseen esimerkillisesti. Heille tämä katastrofi näyttäytyi ensimmäisten joukossa, mutta siitäkin suosta oli mahdollista nousta. Jos kalenterinsa tyhjentänyt keikkailija voi edelleen tehdä jotain toimintansa eteen, niin voit sinäkin. Ja some on tässä todella vahvoilla.

 

  1. LinkedIn on tällä hetkellä erittäin kovassa nosteessa. Sitä kautta voi saada näkyvyyttä ammattilaisten keskuudessa nopeastikin. Jos on paha paikka, siellä voi pyytää apua ja joku auttaa. Aina.
  2. Jos asiakkaasi ovat Instagramissa: tuota storyja ja tee livelähetyksiä. Personal Trainerit ovat voineet toteuttaa asiakkailleen tätä kautta mm. kotitreeni- ja ruokavalio-ohjelmia livenä.
  3. Myös Facebookissa on live-ominaisuudet ja julkaisuja voi postata entiseen malliin. Jos entinen malli on ollut kerran vuodessa profiilikuvan päivittäminen, nyt on aika muuttaa tahtia. Asiasisältöinen postaus pari-kolme kertaa viikkoon, kiitos.

 

Ylipäätään sosiaalisessa mediassa, kuten markkinoinnissa ja kaikessa muussakin olennaista on pysyä johdonmukaisena. Tee suunnitelma ja tuota sisältöä ja päivityksiä tasaisin väliajoin, muutaman kerran viikossa. Samalla sapluunalla. Ota esimerkkiä isoista tekijöistä kullakin alustalla. Näin saat asiakkaasi pidettyä tiedotettuina ja strategiasi tuottaa lisää seuraajia. Jokainen seuraaja on potentiaalinen asiakas myös kaiken tämän koronakriisin jälkeen.

Somepäivitysten kautta annat myös yrityksellesi kasvot. Asiakkaasi haluavat nähdä sen ihmisen siellä firman logon takana. Kerro asiakkaillesi, miten firmalla menee ja mitä suunnittelette seuraavaksi. Sillä niitä todellakin kiinnostaa. Muista, että jotkut somettajat tekevät leipänsä pelkästään sillä somettamisella. Yhdistä sinä tähän sosiaaliseen pöhinään oma yrityksesi ja voit näin voit jopa luoda kokonaan uusia tulovirtoja.

Tässä tämän katastrofin inspiroima ensimmäinen blogijulkaisu NewTech -hankkeen toteuttamana. Meidät löytää LinkedInistä, sekä netistä osoitteessa www.technogrowth.fi

 

Joni Andersin
Toimiala-asiantuntija
NewTech-hanke

Lue lisää »